Tematy Pracowni 2025/26

Czujemy rozczarowanie. Dorastaliśmy w świecie, który miał być dla nas lepszy. Uczulano nas, by działać tak, by nasza przyszłość była świetlana. Internet z naszego dzieciństwa jawił się jako przestrzeń rozwijania hobby, poznawania ludzi o podobnych zainteresowaniach, miejscem rozrywki po ciężkim dniu w szkole. W ciągu niespełna dwóch dekad wiele się zmieniło: kryzys klimatyczny przestał być odległym ostrzeżeniem, a platformy społecznościowe stały się polem walki o wpływy i uwagę. Jak odzyskać utraconą przyszłość?John Koenig w Słowniku nieoczywistych smutków zaproponował termin „anemoia”, oznaczający tęsknotę za czasem bądź miejscem, którego nigdy osobiście nie doświadczyliśmy. Choć zazwyczaj nostalgicznie spoglądamy w przeszłość, w tym roku przyjrzymy się emocjom, które budzi w nas przyszłość — odległa i niepewna, a jednak intensywnie obecna w wyobraźni. Jakie strategie, rozwiązania i koncepcje możemy wprowadzić w codzienność i otaczającą nas rzeczywistość, by zbliżyć je do oczekiwań, jakie mieliśmy wobec nich, gdy dorastaliśmy?W roku akademickim 2025/2026 Pracownia Projektów i Badań Transdyscyplinarnych zaprasza do refleksji nad tym, co na pozór prozaiczne. Analizując elementy i zjawiska codzienności, spróbujemy rozpoznać, jakiej transformacji potrzebują, by sprostać potrzebom jutra. Będziemy pytać: co działa? Co nie działa? I co możemy zrobić, by działało lepiej — w wymiarze osobistym, społecznym, środowiskowym i technologicznym.

PL


Temat zaprasza do refleksji nad kondycją świata w dobie kryzysu ekologicznego i społecznego przy jednoczesnym postępie naukowym i technologicznym. Odwołując się do pojęć gleby (żywej tkanki planety), ryzosfery (sieci współpracy i współzależności), studenci poszukują artystycznych form wyrażenia procesów przemian,  i tęsknoty za możliwą, regenerującą przyszłością. Projekt łączy perspektywę ekologii i świadomości środowiskowej z analizą zjawisk współczesności – kryzysu tożsamości, mediów społecznościowych, nadmiaru informacji i roli sztucznej inteligencji. Celem jest przełamanie dystopijnych narracji i kreacja wizji przyszłości opartej na empatii, refleksji i pozytywnym działaniu.

Temat zakłada postrzeganie przyszłości jako przestrzeni troski a nie lęku. Praca artystyczna stanie się tu narzędziem „przeprogramowania” dystopijnych narracji – od wizji katastrofy ku tworzeniu możliwych ekosystemów nadziei. Ważnym aspektem jest poszukiwanie nowych języków obrazowania/wyrażania relacji człowieka z naturą, z technologią i ze sobą samym – poprzez media wizualne, dźwięk, interakcję, działania performatywne czy spekulatywne.

Temat zaprasza do eksperymentu artystycznego, w którym sieci – biologiczne, społeczne i cyfrowe – stają się metaforą współzależności i regeneracji. „Tęsknota za przyszłością” to nie nostalgia, lecz impuls do świadomego działania: budowania nowych narracji, w których sztuka odzyskuje rolę katalizatora empatii, wiedzy i wspólnego imaginarium dla planety i jej przyszłych mieszkańców.

  • Cele dydaktyczne
  • rozwijanie postawy refleksyjnej wobec współczesnych przemian ekologicznych, społecznych i technologicznych,
  • kształtowanie świadomości relacji człowieka z naturą i technologią,
  • pobudzanie wyobraźni spekulatywnej – tworzenie wizji alternatywnych, pozytywnych przyszłości,
  • wykorzystanie sztuki jako narzędzia empatii, komunikacji i regeneracji.
  • poszukiwanie nowych form artystycznego opowiadania o przyszłości i kształtowania wspólnotowej wyobraźni,
  • łączenie praktyki artystycznej z refleksją naukową i społeczną.

Proponowane kierunki pracy:

  • Zakres poszukiwań:
  • Gleba i Pamięć Przyszłości / Soil & Future Memory 
  • Ryzosferowe Sieci / Rhyzospheric Networks
  • Cyfrowe Kłącza i Przepływy  / Digital Rhizomes and Flows  
  • AI & Ekologia Swiadomości / AI & Ecology of Consciousness 
  • Post-Dystopijne Przyszłości / Post-Dystopian Futures 

SEMESTR ZIMOWY:

Zadanie 1 – praca badawcza – termin do  21 X 2024
a) szkic koncepcyjny (rysunek, słowa klucze – mapa pojęć, inspiracje, kolaż, moodboard). 

Celem jest zdefiniowanie własnej emocjonalno-intelektualnej relacji z tematem.

b) analiza różnych aspektów wybranego tematu poprzez wybór elementu (fizycznej, cyfrowej, społecznej rzeczywistości), który jest punktem wyjścia do rozwoju pracy nad tematem.

Analiza 

  •  jego historii (pochodzenie…..)
  • komponentów (z czego sie składa)
  • funkcji (jaką pełni rolę..)
  • relacji (z innymi elementami, środowiskiem)
  • symboliki (wymiar kulturowy)
  • ……

Zadanie 2 – Eksperyment / Proces
→ realizacja eksperymentalnego działania (materiałowego, cyfrowego, performatywnego)

  • ćwiczenie: transformacja (spekulatywna przyszłość):

zaprojektowanie prototypu zjawiska, obiektu, działania  etc. na podstawie wybranego motywu/ów  z analizy przeprowadzonej w zadaniu 1.

media: wybór minimum trzech z podanych niżej mediów

  • Rysunek
  • Fotografia / Odcisk / negatyw)
  • Fotogrametria.
  • Nagranie audio
  • Performance,
  • Prompt AI,
  • …..
EN

We feel disappointed. We grew up in a world that was supposed to be better for us. We were urged to act to ensure a brighter future. The internet of our childhoods seemed like a space for developing hobbies, meeting people with similar interests, a place for entertainment after a hard day at school. In less than two decades, much has changed: the climate crisis is no longer a distant warning, and social media platforms have become a battleground for influence and attention. How can we reclaim a lost future?

John Koenig, in The Dictionary of Unobvious Sorrows, proposed the term “anemoia,” meaning a longing for a time or place we have never personally experienced. Although we usually look back nostalgically at the past, this year we will examine the emotions evoked by the future—distant and uncertain, yet intensely present in our imaginations. What strategies, solutions, and concepts can we incorporate into our everyday lives and the reality around us to bring them closer to the expectations we had for them when we were growing up? In the 2025/2026 academic year, the Studio for Transdisciplinary Projects and Research invites you to reflect on the seemingly mundane. By analyzing the elements and phenomena of everyday life, we will attempt to discern what transformations they require to meet the needs of tomorrow. We will ask: what works? What doesn’t? And what can we do to make it work better—personally, socially, environmentally, and technologically.

___________________________________________________________________

The theme invites reflection on the state of the world in an era of ecological and social crisis, coupled with scientific and technological progress. Drawing on the concepts of soil (the planet’s living tissue) and the rhizosphere (networks of cooperation and interdependence), students explore artistic expressions of transformation processes and the longing for a possible, regenerative future. The project combines the perspective of ecology and environmental awareness with an analysis of contemporary phenomena – identity crisis, social media, information overload, and the role of artificial intelligence. The goal is to challenge dystopian narratives and create a vision of the future based on empathy, reflection, and positive action.

The theme assumes a perception of the future as a space of care rather than fear. Artistic work will become a tool for “reprogramming” dystopian narratives – from visions of catastrophe to the creation of possible ecosystems of hope. An important aspect is the search for new languages ​​of imaging/expressing the relationship between humans and nature, technology and themselves – through visual media, sound, interaction, performative or speculative activities.

The theme invites an artistic experiment in which networks—biological, social, and digital—become a metaphor for interdependence and regeneration. “Longing for the Future” is not nostalgia, but an impulse for conscious action: building new narratives in which art reclaims its role as a catalyst for empathy, knowledge, and a shared imaginary for the planet and its future inhabitants.

Educational objectives:

developing a reflective attitude towards contemporary ecological, social, and technological changes,

shaping awareness of the relationship between humans, nature, and technology,

stimulating speculative imagination – creating visions of alternative, positive futures,

using art as a tool for empathy, communication, and regeneration,

searching for new forms of artistic storytelling about the future and shaping a collective imagination,

combining artistic practice with scientific knowledge and social reflection.

Task 1 – Research – Deadline: October 21, 2024

a) Conceptual sketch (drawing, keywords – concept map, inspirations, collage, mood board).

The goal is to define one’s own emotional and intellectual relationship with the topic.

b) Analyze various aspects of the selected topic by selecting an element (physical, digital, social reality) that serves as a starting point for developing the work.

Analyze

  • its history (origin…)
  • components (what it consists of)
  • function (what role it serves…)
  • relationships (with other elements, the environment)
  • symbolism (cultural dimension)

……

Task 2 – Experiment / Process

→ Implementation of an experimental activity (material, digital, performative)

Exercise: Transformation (speculative future):

Designing a prototype of a phenomenon, object, action, etc. based on the selected motif(s) from the analysis conducted in Task 1.

Media: Select at least three of the following media:

  • Drawing
  • Photography / Print / Negative
  • Photogrammetry
  • Audio recording
  • Performance,
  • Prompt AI,
  • …..

INSPIRACJE:

Strony internetowe:

Wykłady online:

Mokradła, bagna, torfowiska – portale między przeszłością a …

https://youtu.be/rRenYlfI07w

TEKSTY: